DA 02 Světlo a tma

DA 02T Světlo a tma

Žáci zjistí, jak senzor světla reaguje na různé druhy a intenzity světla

Výukové cíle

  • senzor světla rychle reaguje na změny světla v okolí podobně jako lidské oko
  • senzor je schopný zachytit světlo z různých směrů a vzdáleností
  • senzor dokáže měřit intenzitu světla
  • senzor reaguje jinak, když je zakrytý nebo zavřený v krabičce

Co bude potřeba

  • mikropočítač Master, senzor světla a propojovací kabel ze stavebnice iTriangle
  • cokoliv co vytváří světlo (svítilna, slunce, žárovka, zářivka, přirozené světlo zvenku, odrazy světla v závislosti na barvě odrážecí plochy)
  • materiál na zakrytí senzoru světla (látka, papírový kapesníček)

Otázky pro žáky

  • Co může vydávat světlo? (slunce, žárovka, zářivka, led dioda) – zapište na tabuli
  • Dá se měřit intenzita světla? Čím? (světloměr, oči)
  • Který ze světelných zdrojů napsaných na tabuli si myslíte je nejsilnější a nejslabší? Seřaďte od nejsilnějšího po nejslabší.
  • Je potřeba se před světlem chránit? Jestli ano, tak jak a proč?
  • Je hodně světla vždycky dobré? Co třeba světelné znečištění v noci? (není možné pozorovat hvězdy, zvířátka nemohou spát). Může vás někdy světlo rozčilovat? (blikající světlo/diody)
  • Je světlo potřeba pro život?

Upozornění

Senzor světla má rozsah 0 až 1000 luxů měřených v relativních hodnotách (procentech). Měří v uvedném rozsahu s výjimkou hodnot blížícím se 0 nebo 1000 luxů. Změny ve tmě a přímý sluneční svit tedy nedokáže změřit (hodnoty se zastaví na 0 nebo 100 měřeno v procentech)

Senzor světla má velmi podobný vzhled senzoru magnetického pole, je třeba dát pozor, že žáci mají připojený správný senzor

Použitý senzor – senzor světla  

 

DA 02S Světlo a tma

Spuštění úlohy na masteru

  1. Zapni master
  2. Vyber záložku ÚLOHY
  3. Klikni na číslo úlohy 04
  4. Klikni na ozubené kolečko vlevo dole a zjisti, kam zapojit senzor světla
  5. Vrať se o krok zpět kliknutím na tlačítko dveří
  6. Automaticky se spustí měření světla i s vykreslováním grafu
    Popis obrazovky
    • Maximum (procenta) – zobrazuje jaká byla největší naměřená hodnota během tvého měření
    • Světlo (procenta) – kolik světla právě dopadá na senzor světla
    • Ostatní tlačítka nejsou pro tuto úlohu potřeba

Aktivity

  • Otoč senzor světla tak, aby mířil směrem ke světlu a pak směrem k tmavšímu místu
  • Zakryj senzor rukou, zatímco míříš směrem ke světlu
  • Zkus zakrýt senzor různými materiály
  • Pozoruj změny u všech pokusů

Otázky

  • Co se stane s hodnotou na displeji, když je světlo a když je tma?
  • Co se stane, když měříš různé zdroje světla?
  • Jaký má vliv vzdálenost světla od senzoru na měření?
  • Když zakryješ senzor světla například papírovým kapesníčkem, stane se nějaká změna v měření? Pokud ano, tak jaká?
  • Kde je světlo nejsilnější a kde nejslabší?
  • Můžeme měření senzoru porovnat s nějakým lidským smyslem? Pokud ano, tak jakým a jak?

Výsledky můžeš zaznamenat do tabulky dole a porovnat je se spolužáky

co měřím

síla světla blízko

síla světla daleko

síla světla se zakrytým senzorem

např. svítilna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Něco navíc

  • Nakresli si plánek tvojí třídy, rozděl ho na 6 stejných částí a v každé změř kolik je tam světla. Vybarvi barevně části tak, že nejsvětlejší budou zelené, méně světlé žluté a velmi tmavé červené. Porovnej, co jsi zjistil se spolužáky
  • Kolik je světla u tebe ve třídě, na ulici, v lese, v parku, na hřišti nebo na jiných místech?
  • Co myslíš, může být světlo zdraví škodlivé, může ti ublížit nebo na síle světla nezáleží?
  • Jaké světlo máš nejraději? Denní, noční, sluneční, umělé třeba ve třídě?