DA 10 Netopýr

DA 10T Netopýr

Žáci si zjistí, jak se netopýr vyhýbá překážkám pomocí ultrazvuku

Výukové cíle

  • netopýr využívá ultrazvuku k tomu, aby se vyhýbal překážkám během letu
  • ultrazvukový dálkoměr funguje na podobném principu

Co bude potřeba

  • mikropočítač Master, ultrazvukový senzor vzdálenosti, bzučák a propojovací kabel ze stavebnice iTriangle
  • papírové čtvrtky, kreslící potřeby
  • několik kusů iTriangle stavebnice dle potřeby (pro základní konstrukci netopýra)
  • lepící páska, která nezanechává po sobě lepivé stopy po odlepení od povrchu

Otázky pro žáky

  • Jak je možné, že netopýr může létat v noci bez toho, aniž by se srazil s překážkou?

Upozornění

  • dejte vědět žákům, že je potřeba, aby všechny součásti byly řádně upevněny, aby se neuvolnily a aby se svými netopýry neházeli a vždy je držely pevně v ruce, zatímco budou experimentovat s různými překážkami. Také je potřeba, aby děti nenarážely do překážek, aby se některá z částí nepoškodila.

 

DA 10S Netopýr

Spuštění úlohy na masteru

  1. Zapni master
  2. Vyber záložku ÚLOHY
  3. Přejdi do úlohy 15
  4. Klikni na ozubené kolečko vlevo dole a zjisti, kam zapojit senzor relé a tam zapoj bzučák a kam zapojit dálkoměr
  5. Vrať se o krok zpět kliknutím na tlačítko dveří
  6. Jestli ještě nemáš sestaveného netopýra, teď je čas, podívej se na postup dole
  7. Pomocí svislého posuvníku vpravo si nastav vzdálenost, při které chceš, aby ti bzučák dal vědět, že tvůj netopýr je příliš blízko překážce
  8. Spusť úlohu pomocí zeleného trojúhelníku start

Jak postavit netopýra

  • Nejdříve si z dílků iTriangle potřebuješ vytvořit základní konstrukci, na kterou připevníš master, bzučák a dálkoměr
  • Jakmile budeš mít hotovo, vytvoř maketu netopýra na papíře, kterou připevni k základní konstrukci tak, aby dálkoměr směřoval ve směru ‚letu‘
  • Dej si pozor na to, aby dálkoměr nepřekrýval žádný kus papíru ani ničeho jiného a abys se dostal k ovládání masteru
  • Pak spusť úlohy na masteru tak jak je popsáno výše

Aktivity

  • Vezmi si svého netopýra do ruky a létej s ním a zjišťuj, jak reaguje na různé překážky

Otázky

  • Jak reaguje tvůj netopýr na různé typy překážek? Reaguje na všechny stejně nebo různě? Proč myslíš, že tomu tak je?
  • Jsou nějaké překážky, které tvůj netopýr neobjevil, a tedy by do nich narazil?
  • Proč jsme použili bzučák?

Něco navíc

Dokážeš říct, jaká zvířata využívají ultrazvuk a k čemu jim může být?